Sunny N14 GTi „Pojeżdżawkowy Twardziel SR20VE SWAP”

MODEL:
Sunny N14 GTi z roku 1994

DANE TECHNICZNE:
Pojemność 1998ccm
Stopień sprężania 11:1
Moc 203KM @ 7200obr.min
Moment 207Nm @ 5600obr.min
Limiter 8300obr.min
Waga ok. 1050kg

OSIĄGI:
0-100km/h w 5,55sek*
1/4 mili w 13,9sek*
*Dane z G-techa Pro

MODYFIKACJJE:
– SWAP na SR20VE
– Płaskie doprężające tłoki z Primery P11 2.0 + podfrezowania pod zawory
– Optymalnie wyregulowane wałki
– Kolektor wydechowy 4-2-1 SSAC
– Układ wydechowy przelot 63,5mm na jednym tłumiku by EL-TEC
– Krótki dolot z nierdzewki fi 76mm
– Filtr stożkowy Fujita
– Przepływomierz gruby Fi 80mm z Almery N15 GTi
– Silnik zamontowany na sztywniejszych poduszkach z poliuretanu firmy Energy Suspension
STROJENIE:
– Ecu Master DET II
– Wydajniejsza pompa paliwa Wallbro
– Wtryski paliwa o wydajności 330ccm (takie ma SR20VE)
– Odcinka przesunięta z 7500 na 8300obr.min
UKLAD NAPĘDOWY:
– Kompletne sprzęgło EXEDY Organic
– Felgi 15”7 ultra lekkie ATS DTC w kolorze białym
– Opony Yokohama S.Drive 195/50R15
ZAWIESZENIE:
– Gwintowany INTRAX RS (Męsko twarde + 2,5 stopniowy negatyw z przodu)
UKLAD HAMULCOWY:
– Seria GTi + nowe tarcze Brembo i klocki Ferodo Prmemier na obu osiach
BODY-KIT:
– Seria z GTi
ŚRODEK:
– Fotel Kubełkowy Bimarco Cobra 2 (Naprawdę bardzo wygodny kubełek)
– Sportowa klasyczna kierownica Persolanl + Naba Momo
– Trochę wydmuszka… (brak tylnej kanapy wraz z pasami oraz boczków)
INNE:

O AUCIE:
Maszyna trafiła do mnie w idealnym stanie blacharskim co się bardzo rzadko zdarza w przypadku leciwych nissanów i od razu z grubej rury zapadła męska decyzja o wykonaniu swapu na SR20VE. Tak więc wziąłem się do pracy nad nim która to szła miło szybko i bez żadnych problemów… Wszystkie śrubki odkręcały się bez najmniejszych problemów co także jest rzadkością w egzemplarzach poruszających się po naszych drogach 😛 Tak więc nowe serce znalazło się na swoim miejscu z tym że osprzęt został ze starego poczciwego SR20DE a wiec dolot oraz wydech… Przy wymianie silnika od razu wleciało mocniejsze sprzęgło firmy EXEDY oraz dodatkowo przednia jak i tylna poduszka została zastąpiona poliuretanowymi odpowiednikami firmy Energy Suspension. Po operacji swapu nie obeszło się bez strojenia za pomocą ECU Mastera DET II oraz odpalenia zmiennych faz 😛

Tak przygotowana maszyna dysponowała mocą według „dupo hamowni” na poziomie ok. 175KM i ok. 200Nm czyli dość cienko… Tak więc zastosowałem tu sprawdzone rozwiązania a więc wleciał komplety układ dolotowy z Almery N15 GTi + stożkowy filtr Fujita, seryjny kolektor wydechowy został zastąpiony na wydajniejszego SSAC w ceramicznej osłonie oraz do tego wszystkiego został zrobiony na zamówienie układ wydechowy w EL-TECU, po tym wszystkim auto zdecydowanie odżyło zwłaszcza na wysokich obrotach, tak obstawiam że doszło mu dobre 20KM i parę Nm…

Następnie pod maską trafię zimny układ dolotowy wykonany ze stali nierdzewnej, potocznie zwany CAI (Cold Air Intake), który to niestety ubił naszego SR20VE, po przez zassanie dużej ilości wody z jakiejś dużej po powodziowej kałuży… Po rozebraniu motorowni na części pierwsze okazało się że zgięło korbowód oraz ucięło jeden kranik natryskujący olej na denko tłoka, oto obraz nędzy i rozpaczy po spotkaniu z głęboką wodą:
IMG_2332

200820081767

Tak więc po sprawdzeniu co jest nie tak, przystąpiłem do dzieła, zostały profilaktycznie wymienione wszystkie 4-ry korbowody, na te pochodzące z Primery P11 – dokładnie to to samo i można je zamiennie stosować 🙂 ponadto także z tej samej primery zostały przerzucone tłoki z tym że przed wsadzeniem do silnika zostały im zrobione frezowania pod zawory…

Zestaw reanimacyjny prezentował się następujaco:020920081807
Dodatkowo zostały zmienione pierścionki oraz panewki korbowodowe:

Cały dół już poskładany na frezowanych tłokach z P11 2.0 a następny krok to położenie uszczelki pod głowicą:
020920081814

A z uszczelką jest pewien problem, różni się od tej z SR20DE jednym kanałem olejowym i kupienie jej w Polsce jest nie możliwe, tak więc czekał nas długi postój z dalszym składaniem i zciągnięcie takowej ze stanów bądź z UK… Lecz tak się nie stało i starą zawiozłem by na jej podstawie dorobili mi nową na zamówienie… Poniżej widać oryginalną uszczelkę z SR20VE, czerwonym kółeczkiem oznaczyłem kanał którego nie ma w SR20DE – i to by było na tyle w ich budowie 😀
020920081815

Po okresie docierania i licznych zmianach oleju przyszła pora na odwiedzenie ściany płaczu i dokonania pomiaru mocy oraz momentu obrotowego, korzystając z tej okazji odrazu dokonałem tzn. moda rozrządu polegającego na optymalnym ustawieniu wałków, a wiec ssący poszedł 6 stopni do przodu a wydechowy został nieznacznie cofnięty, poniżej całkiem dobry rezultat prezentowanego SR20VE:
sr20vewaleczki

GALERIA:

020920081807 020920081814 020920081815 200820081767 IMG_6577 IMG_23321 sr20vewaleczki tor-lublin-28.03.2009_41.